5 ting at tænke på før du skifter bank

5 ting at tænke på før du skifter bank

Skift bank og du kan muligvis få højere renter på din opsparingskonto, bedre lånetilbud og bedre kundeservice. Men at skifte bank, er ikke altid ligetil. Før du skifter, bør du sikre dig, at du forstår, hvad du begiver dig ud i. Du skal også vide, hvordan du overfører dine midler og betalinger på en måde, så du ikke ved et uheld kommer til at betale for sent. Her er 5 ting, du skal være opmærksom på, før du skifter bank.

1. Adgang til dine penge i din nye bank

Traditionelle fysiske banker har filialer og hæveautomater, hvor du kan hente dine penge når som helst. Sørg for, at der er mindst én lokal filial og et par hæveautomater i de områder, du normalt besøger, hvis du vælger denne vej.

2. Rentesatser i din nye bank

En af de vigtigste grunde til, at folk skifter bank, er at få bedre renter på check- og opsparingskonti eller lån. Hvis dette er en af dine hovedprioriteter, når du vælger bank, skal du sikre dig, at din nye bank faktisk tilbyder bedre renter. For at finde ud af det kan du kontakte banken direkte eller se, om den oplyser sine renter online.

Selv om du ikke skifter bank, fordi du ønsker bedre renter, er det stadig værd at undersøge, hvad dine nye renter vil være. På den måde vil du vide, hvordan både dine lånesaldi og pengene på dine konti vil vokse i forhold til det, du er vant til. Det kan være, at du får brug for at optage et lån i banken i fremtiden, og så vil det have stor betydning.

3. Din nye banks online- og mobilbankværktøjer

De fleste banker tilbyder nu online- og mobilbank, så du hurtigt kan administrere dine penge, overføre penge mellem konti og betale regninger online. Tænk over, hvilke funktioner du har brug for, og sørg for, at din nye bank tilbyder dem. Hvis du f.eks. ofte indbetaler checks fra din telefon, skal du have en mobilapp, der gør det muligt for dig at gøre det, og som ikke opkræver et gebyr for hver indbetaling.

4. Kundeservice i din nye bank

En anden populær grund til, at folk skifter bank, er, at de er utilfredse med den kundeservice, de får i deres nuværende bank. Dette er svært at vurdere ved en ny bank, indtil du rent faktisk er kunde, men hvis det er en stor national eller regional bank, kan du slå op i kundeanmeldelser på nettet. Du kan også tale med nogle af bankens andre kunder for at få en fornemmelse af, hvordan de behandler deres kunder, og om de har haft problemer med bankens personale eller tjenester.

5. Notér dine automatiske ind- og udbetalinger

Når du skifter bank, skal du give besked til alle de virksomheder, der rutinemæssigt sender eller hæver penge fra din gamle bankkonto. Ellers kan du opleve en forsinkelse i modtagelsen af penge, eller et selskab kan opkræve et gebyr for forsinkelse, fordi du ikke har betalt din regning til tiden.

admin-istratoren