Eksperimenterende videnskab starter med leg og læring

Eksperimenterende videnskab starter med leg og læring

Læring og leg hænger sammen. For at vi mennesker kan udvikle os, er det godt at have en vis blanding af løsningsorienteret og kreativ indstilling til det, som vi foretager os i livet. Det er godt både at bruge sin gode fantasi men også samtidig holde fast i realiteterne. Videnskab og udvikling er baseret på, at vi som mennesker eksperimenterer og undersøger omverdenen med en nysgerrighed, der allerede starter i barndommen.

Som barn bliver vi hurtigt introduceret for legetøj. Rangler, træklodser til stabling og tøjdyr er bare en dråbe i havet af det store udvalg af legetøj, der produceres til små børn i dag. Legetøjsproducenter og forhandlere tænker rigtig meget i sundhed, miljø og bæredygtighed ved produktion og salg af legetøj. Samtidig bliver der lagt højt vægt på, at legetøjet skal være brugbart til læring, kreativitet og udvikling. Her er CIHA et godt eksempel.

Tilpas legetøjet og opnå succes

Hvis du gerne vil hjælpe dit barn godt på vej, kan du vælge legetøj, der passer til hvert enkelt alderstrin. På den måde kan du motivere dit barn på det plan, som barnet befinder sig. Når dit barn kan overskue legen og samtidig føle, at det har succes med at bruge legetøjet, kan det udvikle sig på en positiv og hurtig måde.

Som dit barn bliver ældre og motorikken bliver udviklet, bliver legetøjet mere avanceret, men det er vigtigt at holde fast i motivationen, for at det forbliver sjovt at lege med legetøjet. Som forældre eller pasningspersonale kan man ved deltagelse i legen sammen med børnene sikre dem viden og lære dem at indgå i et fællesskab. Det kan både være ved at spille forskellige spil sammen, finde sager i naturen eller bygge noget op med værktøj eller klodser.

Tips til legetøj der kan stimulere dit barn i forskellige aldre

1.Pege og følebøger er gode til de små, der udvikler motorikken ved at bladre i siderne. Det at pege kræver koordination og så er det rart at mærke på tingene og lære genkendelsen af det, der vises i bøgerne.

  1. Aktivitets gåvogn er alletiders til barnet, der er på vej til at komme op og stå og som er motiveret for at gå. De mange aktiviteter på gåvognen gør den ekstra spændende og snart får barnet fart på og får støtten til at øve sig.
  2. Explore forstørrelsesglasset er til barnet, der er kommet op at stå og gå og som vil have fart på. Alt ting skal undersøges og naturen skal udforskes.
  3. Dragen er til det større barn, der er klar til at eksperimentere med naturkræfterne.
admin-istratoren